« « Yamaha YZ450F -09 | Yamaha YZ450F -11 » »

Yamaha YZ450F -10

yz45010

Yamaha presenterar den största förändringen sen YZ400F introducerades 1998.
Det enda som delas med 2009 års modell är hjulen och bromsarna.

Motorn är omvänd där insug och luftbox sitter framtill och avgasröret mynnar ut baktill. Yamaha överger femventilstoppen då det passar bättre med en fyrventilare tillsammans med den nya bränsleinsprutningen. Cylindern lutar snett bakåt och har ett kortare slag och en större diameter. Vevpartiet sitter även längre ner i motorblocket vilket gör att man får en lägre tyngdpunkt. För att få rätt längd på avgassystemet har röret fått en speciell konstruktion då det gör en snurr precis bakom stötdämparen, eller ”tornado style” som Yamaha kallar det.

Den nya ramen är en radikal förändring från föregående års, sammanfogad med 16 olika komponenter i smidd och gjuten aluminium. Bakstötdämparen har nu kunnat flyttas längre fram då det inte finns någon luftburk i vägen. Till sist en helt ny look, det går inte att ta miste på en -09’a och -10’a.

YZ450F 2010 Ignition-fuel maps

Tidningen DirtRider testar YZ450F och man tycker att den nya motorn ger en annan karaktär i Yamahan. Bra tryck i botten som snabbt övergår i ett kraftfullt mellanregister. På topp planar det ut snabbare än övriga konkurrenter i klassen. Yamaha säljer ett tillbehörsverktyg som låter dig justera mappningen av motorn för att få den effektkurva man önskar, det går att få till ganska stora förändringar mot originalsettingen. Insugsljudet känns ovant (ganska högt för föraren) med den nya positioneringen, men inget man störs av om man står vid sidan av banan. Chassit inger en bra känsla mellan stabilitet och flex, hojen är väldigt lättsväng och faller lätt in i böjarna, något för lätt för vissa förare. Bakhjulet följer framhjulet väl i kurvorna. Fjädringen känns mjuk och följsam, kan vara för mjuk för de snabbaste eller tyngre förarna. Större förare kan även uppleva Yamahan som lite trång då benen kommer åt de utbuktande delarna som tank och kylarvingar. Luftfiltret är lätt att byta men man får plocka av lite grann för att komma åt det (sex skruv).

DirtRider utser Yamahan till den bästa 450’n 2010, en revolutionerande hoj med mycket nytänkande. Skillnaderna är stora mot 2009 års modell. YZ’an passar de flesta förare väl, speciellt de som kör på en lägre nivå.

Med hjälp av Yamahas GYTR verktyg kan man själv justera motorkaraktären. Det följer inte med några färdiga mappar i verktyget utan dessa programmerar man själva. För att göra det lite enklare har Motocross Action Mag gjort en enkel guide (bilden) som man kan ställa in efter. Standardinställningen är 0, 0, 0, 0, 0. Varje siffra ger en justering på 3 procent. +5 ökar således med 15%.

Motor
Motortyp 449cc, 4-takt, vattenkyld
Max effekt 55,5 hk vid 9000 rpm
Max vridmoment 47,1 Nm vid 7000 rpm
Cyl.diameter x Slaglängd 97 x 60,8 mm
Kompr.förhållande 12.5:1
Smörjsystem Torrsump
Bränslesystem Bränsleinsprutning, Keihin 44 mm
Tändsystem TCI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad
Chassi
Ram Bilateral beam, aluminium.
Fjädring fram Kayaba inverterad gaffel, fjädringsväg 310 mm
Fjädring bak Kayaba enkeldämpare, fjädringsväg 312 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 250 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 245 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 110/90-19
Dimensioner
Längd 2191 mm
Bredd 825 mm
Höjd 1311 mm
Sitthöjd 999 mm
Hjulbas 1487 mm
Markfrigång 383 mm
Oljetank
Tankvolym 6 liter
Vikt körklar 111,9 kg

yz45010-2 yz45010-3 yz45010-4 yz45010-5


Kommentarer

Inga kommentarer för “Yamaha YZ450F -10”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Yamaha YZ450F -09 | Yamaha YZ450F -11 » »