« « Yamaha YZ250 -96 | Yamaha YZ250 -98 » »

Yamaha YZ250 -97

yz25097

Förra årets hoj, -96’an, blev rätt misslyckad. Den var sämre än -95’an.
Till -97 var Yamaha tvungna att fixa till det.
Man kollade på -94’ans cylinder och tog en del från den (-94’ans cylinder använde Team Yamaha i sina tävlingshojar -96).

Årets modell har fått tillbaks sin kraft i botten och bättre trottelrespons, men fortfarande var antalet hästkrafter samma som förra årets.
97’ans YZ är definitivt ingen hoj som varvar långt upp i registret. Här ligger man och drar i botten- och mellanregistret, det är där YZ’an producerar användbara hästar.
Skulle man köra ett dragrace mot en CR250 skulle YZ’ans enda övertag vara i att få mest fäste och få ner mesta möjliga hästkrafter i backen.

Bakfjädringen är förbättrad med en annan fjäder för att hålla upp baken på hojen bättre. Vida justeringsmöjligheter, men fortfarande så kan dämparen bottna och däcket tar i bakskärmen.
Yamaha hade samma uppgift på framgaffeln som med den bak, att minska tendensen för att bottna. Hårdare fjädrar är en av modifieringarna. De blev bättre men framgaffeln är inte den bästa i klassen.

YZ:an är känd för att kunna köras på olika sätt, det är inte så att du måste ha just en viss körstil. Du kan köra aggressivt eller bara köra runt lite lugnt.
Syret brukade tidigare inte vara det bästa på YZ:orna men till -97 så är det helt klart bättre. Bredare, högre och rakare. Fotpinnarna är bra är av samma modell som Honda CR.

Några nackdelar med YZ:an är att den högra kylarvingen hakar i ditt ben och kan vara besvärande. Det går inte att justera bromspedalen i höjden.
Fördelar: Bromsarna fungerar bra och är kraftiga. Växlingen fungerar bättre än tidigare modeller.

YZ:an är mest lättkörd av detta års 250cc’are, bäst ur trånga kurvor och bättre för nybörjare än för proffs.

Kommentarer

Inga kommentarer för “Yamaha YZ250 -97”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Yamaha YZ250 -96 | Yamaha YZ250 -98 » »