« « Husaberg 2012 | Suzuki RM-Z 2012 » »

Yamaha 2012

Förra året lät Yamaha YZ-modellerna gå på sparlåga, knappt några uppdateringar gjordes. Till 2012 har man däremot jobbat en hel del med både motor och fjädring på båda modellerna. YZ250F får dock vänta ytterliggare en tid på insprutning.

YZ450F behåller den omvända motordesignen som kom 2010. Till 2012 får motorn en ny mappning som ska ge en mjukare trottelrespons och ge mer kraft i låg- och mellanregistret. Med Yamahas GYTR-verktyg (tillbehör) kan bränsletillförsel och tändkurva ställas så som man vill ha den. Mer än nio olika parametrar går att justera, dessutom loggar verktyget körtimmar, trottelläge, varvtal, vatten- och motortemperatur. Ljuddämparen har förlängts med 42 mm för att klara kravet på 94 dB. Växelmekanismen har förbättrats för mer precis känsla, speciellt växlingen mellan 2′a och 3′e växeln ska ha förbättrats. Framgaffeln har en ny shimsning för mer låg- och mellanfartskompression. Bakstötdämparen har shimsats för att förbättra högfartskompressionen samt har en annan karaktär i returen. Bakstötdämparen arbetar nu lite längre ner i slaget vilket är en förbättring från förra året. Nya Dunlopdäck (Geomax MX51). YZ 450F 2012 YZ 450F 2012 YZ 450F 2012 YZ 450F 2012

YZ250F behåller förgasaren som till 2012 borrats upp 2 mm (till 39 mm). Luftfilterhållaren är ny och ska ge bättre flöde som ger mer effekt på topp. Mer effekt har tillkommit i intervallen 8000-12000 varv då en ny lättare kolv med mindre friktion har installerats. Yamaha har även arbetat på motorvibrationerna och med ett omarbetad vevparti som är anpassat för den nya kolven har vibrationerna reducerats vid fotpinnar, styre och sadel. CDI-enheten har uppdaterats för att ge en bättre trottelrespons i mellan- och högfartsregistret. Likt YZ450F har 250F en ny ljuddämpare som uppfyller de hårdare bullerkraven.

På 250′n har även ramen fått en rejäl översyn. Man har gått ifrån den dubbelboxade tanksektionen där det nu istället är en trippelbox för bättre styvhet. Infästningen till svingarmen och motorfästena är nya.

Vad gäller fjädringen får Kayabagaffeln en ny shimsning med nya fjädrar på 0,46 kg (0,45 kg 2011) och har nu en offset på 22 mm. Ytterrören på gaffelbenen har förstärkts och ger nu 50 % mer styvhet. Styrstammen har förlängts. Bakstötdämparen får en omarbetad returdämpning och den uppdaterade svingarmen ger bättre hållfasthet vid bakaxeln. Bakdrevet har nu storlek 50 (förra året 49). YZ 250F 2012 YZ 250F 2012 YZ 250F 2012 YZ 250F 2012 YZ 250F med uppdaterad motor YZ 250F, förstärkt ram Guldpläterad DID kedja på både 450 och 250 YZ 250F, omarbetad bakstötdämpare

Related Posts with Thumbnails

Kommentarer

Inga kommentarer för “Yamaha 2012”

Kommentera!

(visas inte)

*

Vill du göra ett inlägg om en hoj du kört? -Tips

« « Husaberg 2012 | Suzuki RM-Z 2012 » »

Relaterade artiklar