« « TM 2011, vad är nytt? | Film: Justin Barcia testar 450cc » »

Underhåll av kedja

Rengöra kedja

Livslängden på kedjan är helt beroende på hur pass väl den blir underhållen. Kedjan ska alltid vara ren, smörjd och ha rätt sträckning. Här ger vi en guide på hur du på bästa sätt kan underhålla kedjan.

Gör rent
Börja med att göra rent kedjan när du tvättar hojen. Var försiktig med att rikta högtryckstvätten direkt på kedjan, speciellt en o-ring kedja då det kan tränga in vatten innanför o-ringarna. Använd istället trädgårdslang, mild avfettning/yes och en borste. På en standardkedja utan o-ringar kan du använda en stålborste. På en o-ring kedja ska du använda en mjukare nylonborste som inte skadar o-ringarna.

Kontrollera kedjespänningen
Ställ upp hojen på en pall så att bakhjulet är frilagt. Här är det olika på olika fabrikat. På exempelvis KTM som visas på bilden nedan skall det vara ett spel på 15 mm mellan kedjan och svingen strax efter kedjesläpan. Kontrollera i din instruktionsbok för just din hoj.
Om kedjan behöver slackas eller spännas lossar du på bakhjulsaxeln och justerar med justerskruvarna. Här är det viktigt att kedjan löper rakt från framdrev till bakdrev. Med ögonmått ser man ganska enkelt om kedjan ligger rakt, en kedja som är feljusterad och drar åt ena hållet kommer slita ut både kedja och bakdrev. För att vara extra säker kan man mäta avståndet från plattorna för kedjejusteraren till bakersta delen på svingarmen (se bild), avståndet ska vara lika på båda sidor. När du är nöjd dra fast bakaxeln och lås kedjejusterarna.

Inspektera kedjelåset
Det U-formade clipset ska sitta med öppningen från rotationsriktningen. Vid körning i skitiga förhållanden slits clipset för kedjelåset fortare och kan behöva bytas om det ser nerslitet ut eller är böjt. Vill man kan man använda ett nitlås (sitter ofta på landsvägshojar), istället för clipslås. Det är säkrare men kan inte återanvändas på samma sätt som ett clipslås.

Smörjning av kedjan
Spraya kedjan inifrån såsom bilden visar. Använd en riktig kedjespray. Om man använder motorolja, 5-56, WD40 eller liknande kommer det att kasta av under körning. Använder man en tunn krypande olja (5-56, WD40) på en o-ringskedja riskerar man att smörjan tar sig in innanför o-ringarna och blandar sig med fabriksfettet som finns i länkarna.

När är det dags att byta kedjan?
Du kan enkelt se när kedjan har gjort sitt. Ta tag i kedjan längst bak på bakdrevet och försök lyfta den över drevet. Kan du se mer än halva kuggen på bakdrevet så är det dags att byta. Tänk på att byta drivpaketet som en enhet, drev och kedja slits ihop. Sätter du på en ny kedja på gamla drev kommer kedjan slitas mycket snabbare. Drev som är slitna får en taggig profil och blir krökta, då skall de bytas.

Vad är skillnaden på o-ring, x-ring och standardkedja?
En o-ring kedja har o-ringar i länkarna som kapslar inne kedjefettet, den är redan infettad från fabrik. En x-ring kedja har också o-ringar men där är läppen på o-ringarna formade som ett x. Standardkedjor sitter ofta monterade från fabrik på crosshojar, de är lättare och billigare men har en kortare livslängd och behöver underhållas mer.

Ståldrev vs. aluminiumdrev
Rent generellt håller ståldrev längre än aluminiumdrev, fördelen med ståldrev är alltså livslängden och även priset. Nackdelen är att ståldrevet är tyngre vilket gör att den ofjädrade vikten blir högre, detta påverkar fjädringsegenskaperna negativt. Dock kommer knappast en motionsförare att märka någon skillnad på om det sitter ett stål eller aluminiumdrev monterat.
En tredje variant av drev är de dreven som både består av aluminium och stål där själva kuggkransen är i stål.


Kommentarer

2 kommentarer för “Underhåll av kedja”

  1. Hallå MxReview!
    Tänkte kika med er om ni skulle kunna slänga ut lite information om skillnaden mellan Aluminium drev och Stål drev. Har läst runt i olika forum men nu vet ju hur dessa är nuförtiden, ens egen åsikt är rätt och tvärtom…
    Jag har letat efter denna information på denna sida och har inte hittat något (kan hända att jag letat för dåligt och hänvisas gärna dit då).

    Tack för en fantastiskt bra och intressant hemsida!!

    // Jens

    Postad av Jens | 14 oktober, 2011, 0:26
  2. Tack! Du hittar nu ett litet stycke om skillnaden mellan stål och aludrev på samma sida->

    Postad av Johan (admin) | 15 oktober, 2011, 11:27

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « TM 2011, vad är nytt? | Film: Justin Barcia testar 450cc » »