2003 var målet att få en motor med en mycket stark men fortfarande mjuk effektkurva. Motorn utvecklades under säsongen då Michael Pichon vann VM. En helt ny portning tillsammans med ett nytt länkage för avgasporten och en ny kolv möjliggjorde detta. Luftburken är 20 % större och ger en lägre temperatur på insugsluften. Avgassystem har kortats vid skarven mellan kröken och ljuddämpare. Expansionskammarens material är tunnare vilket ger en lägre vikt med 205 gram.
En tyngre svänghjulsmassa gör att bakhjulet inte förlorar fäste lika lätt under acceleration. Vattenpumpen har en ny impeller med förändrade blad. Växellådan har fått mindre förändringar för att växlarna ska gå i lättare. Nya friktionsplattor i kopplingen som håller bättre och tillåter lättare fjädrar vilket är positivt för vänsterhanden. Fotpinnarna är nya och har breddats med 10 mm. Både framgaffel och bakfjädring är uppdaterade. Framfälgen är kraftigare och håller bättre.
Motor | |
Motortyp | 249cc, 2-takt, vattenkyld |
Max effekt | |
Max vridmoment | |
Cyl.diameter x Slaglängd | 66,4 x 72 mm |
Kompr.förhållande | 8.9/10.7:1 |
Smörjsystem | Bränsle/oljeblandat |
Bränslesystem | Keihin PWK38PWJ/TPS |
Tändsystem | Digital CDI |
Startsystem | Kick |
Växellåda | 5-växlad |
Chassi | |
Ram | Stålram |
Fjädring fram | Kayaba, fjädringsväg 300 mm |
Fjädring bak | Kayaba piggyback, fjädringsväg 320 mm |
Broms fram | Skiva |
Broms bakre | Skiva |
Framdäck | 80/100-21 |
Bakdäck | 110/90-19 |
Dimensioner | |
Längd | 2175 mm |
Bredd | 840 mm |
Höjd | 1275 mm |
Sitthöjd | 965 mm |
Hjulbas | 1470 mm |
Markfrigång | 350 mm |
Oljetank | 0,75 l |
Tankvolym | 8 liter |
Torrvikt | 96 kg |
Övrigt | Tändstift: NGK BR8EG |
Kommentarer
Inga kommentarer för “Suzuki RM250 -03”
Kommentera!
Du måste vara inloggad för kommentera.