« « Suzuki RM-Z250 -04 | Suzuki RM-Z250 -06 » »

Suzuki RM-Z250 -05

rmz25005

2005 modellen blev bättre än den föregående RM-Z250. För bättre kylning har man monterat större kylare som är 40 mm längre och ger 17,8 % större kylyta. Det är nu enklare att byta olja då man har ett nytt separat oljefilterlock, det är alltså inte längre nödvändigt att dränera kylsystemet vid oljebyten.

Motorn har nya rakare avgasportar och modifierade insugsportar för bättre respons i låg- mellanregistret. Ny timing och förändrat varvtalsstopp ska ge bättre övervarvsegenskaper. Kopplingsskivor och kopplingsfjädrar har modifierats för bättre känsla, ny trottelvajer för mindre friktion. 3ans och 4ans växel är förstärkta, kraftigare luftburk och bättre tätning. Godset i styrhuvudet är kraftigare, från 2,6 mm till 3,2 mm.

Motor
Motortyp 249cc, 4-takt, vattenkyld, DOHC
Max effekt 43 hk vid 11000 rpm
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 77 x 53,6 mm
Kompr.förhållande 12.6:1
Smörjsystem Semi-torrsump
Bränslesystem Keihin FCR37
Tändsystem Digital AC-CDI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad
Chassi
Ram Stålram perimeter
Fjädring fram Inverterad teleskopgaffel, fjädringsväg 300 mm
Fjädring bak Fjädringsväg 310 mm
Broms fram Skiva 250 mm
Broms bakre Skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 100/90-19
Dimensioner
Längd 2170 mm
Bredd 840 mm
Höjd 1270 mm
Sitthöjd 960 mm
Hjulbas 1475 mm
Markfrigång 340 mm
Oljetank
Tankvolym 7,5 liter
Torrvikt 92,5 kg

Kommentarer

En kommentar för “Suzuki RM-Z250 -05”

  1. Min bror har en sån maskin. Har provkört den vid några tillfällen, och uppfattningen jag fått är: motor med mycket botteneffekt, dåligt med effekt på topp. Stabil som enduromaskin, lättsvängd. Inga större missöden i övrigt.. En slitvarg helt enkelt.

    Postad av Jonas | 27 april, 2012, 9:52

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Suzuki RM-Z250 -04 | Suzuki RM-Z250 -06 » »