« « Suzuki DR-Z250 -05 | Suzuki DR-Z400 -01 » »

Suzuki DR-Z400 -00

drz40000

DR 350:n hängde med i 10 år, nu kommer Suzukis nya 400:a och tar över.
Motorn är en helt ny. Kompakt 4-ventilare med vattenkylning och torrsumpssmörjning.
Förgasaren är en Keihin FCR39 med trottelsensor och accelerationspump, lik den som sitter i Yamahas WR.
Motorn är snäll och har jättebra drag från botten upp till mellanregistret, på topp saknas lite grann.

Du kan välja Suzukin med elstart eller bara kick. Ska observeras att elstarten har ingen kick alls. Men det går att köpa till för drygt 2000:-.
Elstarten väger 6 kilo extra, vilket kan låta mycket. Men det är verkligen smidigt med elstart, bara att hålla in kopplingen och trycka på den startknappen. Skönt att slippa kicka sig trött efter att man lagt sig ute i skogen. Inga problem att starta med växel i.

Ramen är en ren crossram men såklart modifierad för den större motorn, oljan förvaras i ramen med en oljesticka uppe vid styrhuvudet. Bakramen är av aluminium.
Fjädringen är mjuk och följsam. Den är verkligen gjord för att köras med i skogen. Framgaffeln (Showa 49mm) skulle behöva vara hårdare för att klara av jobbig stalp.
Suzukin följer med mycket fint i spåren. För motionsföraren är fjädringsinställningen bra redan från fabrik.

Det är lätt att byta luftfilter, bara att plocka bort vänster sidokåpa. Luftburken är på 6 liter och luftfiltret är lätt att byta utan verktyg.
Växellådan är 5 växlad med vanlig vajer koppling. Kopplingen är lättarbetad, lika lätt som på en mycket bra tvåtaktare. Det finns hasplåt i aluminium och som skydd för vattenpump och tändkåpa är det plast. Självklart är O-ringkedja standard med drevning 14/47.

Förare i medellängd har en bra körställning men är man lång så vill man nog ha styret framflyttat och högre upp.
Sadelöverdraget kan också kännas lite tunt och kylarna är lite väl tunna för att klara större vurpor.

En nackdel med DRZ:an är att du inte kan enduroregga den med en gång. Eftersom varken fram- eller baklampa är godkända. Dessa måste bytas ut först.
Vad gäller ljus så finns det ingen strömbrytare för dem, de är på hela tiden.

Tekniska data:
Motor: 398cc, 4-takt, vattenkyld.
Max effekt: 45,4hk vid 9930 varv.
Borrning och slaglängd: 90mm x 62,6mm
Kompressionsförhållande: 12,2:1
Förgasare: Keihin 36mm
Antal växlar: 5-växlad
Drevning:
Framfjädring: 49mm konventionell Showa
Bakfjädring: Showa enkeldämpare med progressivt länkage
Frambroms: 250mm skiva, Nissin tvåkolvsok
Bakbroms: 220mm skiva, Nissin enkolvsok
Däck fram: 80/100-21
Däck bak: 110/100-18
Sadelhöjd: 945mm
Hjulbas: 1475mm
Markfrigång: 325mm
Torrvikt: 119kg, 131,4kg(fulltankad) (elstart-modellen)
Tankvolym: 10l

drzmotordrzstyre

Kommentarer

En kommentar för “Suzuki DR-Z400 -00”

  1. Den helt klart bästa kompromisshojen jag har kört. Min är en drz400s, alltså den landsvägsreggade. Har ägt och kört hojen i ca5år och är fortfarande lika nöjd. Hojen användes först som grushoj, sedan till ”seriös” enduro och de senaste åren till supermotard. Min hoj är modifierad för att likna drz400e-modellen med plasttank och mindre lull lull. Trots hård endurokörning, pinande fullgasrepor som motard och allmänt busåkande går hojen utan problem. Långa serviceintervaller gör att det i princip bara är att tanka och köra. Motorn kan ibland kännas i svagaste laget som supermotard eller på crossbanan, men det är priset man får betala om man vill kunna köra utan att skruva. Har sett flertalet drz på GGN så för motionsenduro funkar de ypperligt. Fjädringen är dock för mjuk och hojen för tung för att passa på crossbanan.

    Postad av Ola | 24 januari, 2010, 10:28

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Suzuki DR-Z250 -05 | Suzuki DR-Z400 -01 » »