« « KTM 450SX-F -13 | KTM 400EXC -01 » »

KTM 400EXC -00

exc40000

KTM presenterade en helt ny hoj till ’00. Fyrventils fyrtakt, kick på höger sida och elstart.
De nya fyrtaktarna går under tilläggsnamnet RFS (Racing Four Stroke).

Motorn i KTM:en är relativt mjuk, tack vare balansaxeln.
På låga varv går motorn lite lugnare än Husaberg och VOR:en, men den bygger upp till ett fint, råstarkt mellanregister sen vidare upp till ett fint acc. på topp.
Motorn är ganska sprättig men utan att bakhjulet börjar spinna ut.
Förgasaren en Keihin CR, likadan som satt på -99 års Yamaha YZ400F.

Chassit känns lätt och delar det mesta med tvåtaktarna, slimmat, smidigt chassi som gör det lätt att förflytta sig på cykeln. Tanken är det enda som skiljer i plasten från tvåtaktarna.
Första växeln är lite för hög för tightare enduro, femte och sjätte växeln är klena och är gjorda som transportväxlar och inte för att ligga och pressa på.
Styret känns inte riktigt perfekt över små, vassa hinder. Styret kan man justera framåt och bakåt genom olika infästningar i styrkronan. Sadeln är ganska låg. KTM:en är en riktigt racer som ändå är snäll mot föraren. Vikten är mycket låg.

Bra eller mkt bra fjädring och med mycket inställningsmöjligheter.
Hydrualkopplingen är mycket fin och lätt men inte den lättaste. Bromsarna är mycket bra och den tyngre roterarande massan på KTM:s fyrtaktare gör att bakbromsen inte är lika känslig för att låsa sig som på tvåtaktarna.
KTM:s RFS (RacingFourStroke) hojar kördes i -99 års VM i enduro och placerade sig mycket bra. Giovanni Sala körde den då och han hade aldrig tävlat med en fyrtaktare tidigare. Och i år, första produktionsåret, så är den ännu bättre, mer civiliserad och balanserad. Lite vibrationer och hög finish.

Byta luftfilter gör man utan verktyg och byta bakfjädringen går på 45 sekunder (enligt KTM).
Bridgestone däck sitter som standard, bra på klippor och hårdpackat underlag. Tanken är halvgenomskinlig så man kan se utanpå hur mycket soppa som finns kvar.
Hasplåt saknas och den bakre bromsskivan har inget skydd mot vassa stenar.
KTM håller nere antalet tillverkade RFS hojar under -00.

KTM:en är en riktig vinnarcykel och vann de flesta testerna i år.

pdfInstruktionsbok

Tekniska data:
Motor: 398cc, 4-takt, vattenkyld.
Max effekt: 47,3hk vid 8680varv/min.
Borrning och slaglängd: 89mm x 64mm
Kompressionsförhållande: 9,3:1
Förgasare: Keihin 39mm.
Antal växlar: 6-växlad
Drevning:
Framfjädring: WP 43mm inverterad teleskopgaffel
Bakfjädring: WP PDS enkeldämpare, länkagelös
Frambroms: 260mm skiva, Brembo tvåkolvsok
Bakbroms: 220mm skiva, Brembo enkolvsok
Däck fram: 90/90-21
Däck bak: 140/90-19
Sadelhöjd: 935mm
Hjulbas: 1481mm
Markfrigång: 380mm
Torrvikt: 112kg torrvikt, 122kg fulltankad (elstart-modellen)
Tankvolym: 9 l

Kommentarer

Inga kommentarer för “KTM 400EXC -00”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « KTM 450SX-F -13 | KTM 400EXC -01 » »