« « KTM 250EXC -96 | KTM 250EXC -98 » »

KTM 250EXC -97

exc25097

KTM har ofta varit först med ny teknik. T.ex. vattenkylning, avgasport, UpsideDown-gaffel även om man gick tillbaka till konventionell gaffel under några år.
KTM:s hojar har alltid varit ”ready for race” och denna är inget undantag. Man slipper ödsla tusenlappar på krök, dämpare, styren m.m.

Okej, ljuddämparen är stor, och då får man också en tyst hoj. Men vill man ha lite mer rapphet så kan man byta ut den, men det behöver inte du tänka på som inte tävlar seriöst. Ljudnivån blir lite högre, mest vid tomgång och lite upp i registret. De flesta låter originaldämparen vara kvar, för den funkar bra.
Motorn i -97:an är mjukare än på tidigare årsmodeller. Detta beror på att man bytte ut tändsystemet från SEM till Kokusan, även svänghjulsvikterna blev då ändrade. Man bytte tändsystem på alla KTM’s hojar (förutom 125:orna). 250:n fick samma svänghjul som 360:n, vilket kanske blev lite för tungt för 250:n.
-96:ans svänghjul vägde 655 gram, -97:ans vägde hela 912 gram!
Egentligen väger själva svänghjulet 552 gram, monterat på denna sitter sedan svänghjulsvikter. Tar du då bort vikterna så vaknar verkligen EXC:n till liv. Det blir en riktig skogsracer för den som hänger med, men det är även lättare att köra stopp med den på grund av mindre roterande massa.

Framgaffeln är grov med sina 50mm, Marzocchi Magnum.
Den funkar bra, kompressionsdämpning ställs in från det vänstra gaffelbenet och returen från det högra. Bak är Öhlinaren återigen på plats.
Fjädringen är mjuk och följsam.

KTM:en är utrustad med trippmätare, 5-växlad låda, 13 liters tank (med reserv). Elsystemet är nu endast på 35W, med SEM systemet (-96) var det 130W.
Kopplingen är lätt och fin, aluminium i växelpedal -bromspedal -styre. O-ring kedja (DID), framdrev av stål och bakdrev i aluminium. Brembobromsarna kan man inte klaga på heller.

EXC:n lämpar sig både för nybörjare/amatör till eliten. Är man ny på en 250 kan man behålla svänghjulsvikten på. Är man duktig kan man montera bort det vikterna efter tycke.

Är du inte nöjd med dina förgasarinställningar pröva dessa. Så här körde de -97:ornas 250EXC med bästa resultat.
Huvudmunstycket behöver du inte röra, använd #175 (standard).
Lågfartsmunstycket byter du till #45 från #48 (standard).
Nålens läge höjer du ett hack, 4:e hacket från toppen.
Denna grundinställning bör fungera bra för de flesta, dock bestyckar man ju olika för lufttryck och temperaturskillnader.

Kommentarer

Inga kommentarer för “KTM 250EXC -97”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « KTM 250EXC -96 | KTM 250EXC -98 » »