« « KTM SX150 -10 | KTM 150SX -12 » »

KTM 150SX -11

Nyheter:

Helt ny ram av lättviktsstål (Chrome molybden). Till skillnad från föregående års ram är 2011′an mer vridstyv och har en längre längsgående styvhet. Nästan alla konkurrenter använder idag aluminumramar på sina modeller. KTM menar dock att deras ram är lättare än alla andra och är inte lika bulkig som en aluminiumram vilket ger mer plats åt andra komponenter på hojen. Dessutom lättare att reparera.

Tvåtaktarna behåller PDS-systemet för bakfjädringen, det betyder att det är länkagelöst. Något som varit omtyckt bland KTM-ägare då det ger mindre rörliga delar att serva. PDS-systemet har visat sig vara det bästa alternativet för 2-taktarna på grund av skillnaderna i viktfördelningen gentemot fyrtaktarna (som får länkagesystem) och även uppenbara motormässiga skillnader som påverkar fjädringen. Dessutom passar PDS-systemet en mer ”nervös” karaktär som 2-taktarna har.

Bakstötdämparen har ett nytt förspänningssystem vilket gör det möjligt att justera fjäderförspänningen utan specialverktyg (eller i många fall hammare och skruvmejsel). Ny svingarm som sitter monterad annorlunda, har högre profiler och ett optimerat flex. Framgaffeln är uppdaterad till senaste generationens WP-gaffel för att passa det nya chassit. Fälgar och ekrar är i år nya (Excel), det syns inte minst på färgen som gått från svart till silverblank. Nya ekernipplar har gjort att vikten reducerats med 200 gram per hjul.

Ny utformning på luftburk med två nya huvudfunktioner: bättre skydd mot smuts och ett bättre luftflöde som ska höja prestandan. Luftburken är specifikt utformad för varje modell och även det optimera prestandan. Luftfiltret går att komma åt utan verktyg.

Ny ljuddämpare som är upphängd med en stark plasthållare som håller ljuddämparen på plats bättre. Ny tank som rymmer 7,5 l.

Motor
Motortyp 143,6cc, 2-takt, vattenkyld
Max effekt
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 56 x 58,4 mm
Kompr.förhållande
Smörjsystem Bränsle/oljeblandat, 2,5%
Bränslesystem Keihin PWK 38S AG
Tändsystem Kokusan
Startsystem Kick
Växellåda 6-växlad (14T/50T)
Chassi
Ram Chrome-moly stålram
Fjädring fram WP 48 mm inverterad gaffel, fjädringsväg 300 mm
Fjädring bak WP PDS, fjädringsväg 336 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 260 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 220 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 100/90-19
Dimensioner
Längd
Bredd
Höjd
Sitthöjd 992 mm
Hjulbas 1480 mm
Markfrigång 385 mm
Oljetank
Tankvolym 7,5 l
Vikt (utan bränsle) 88,8 kg

Kommentarer

Inga kommentarer för “KTM 150SX -11”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « KTM SX150 -10 | KTM 150SX -12 » »