« « KTM 125EXC -95 | KTM 125EXC -97 » »

KTM 125EXC -96

exc12596

125:a för enduro? Dåligt bottendrag med hästkrafter vid 10000 varv låter inte kul att köra enduro med.
Det kan känneteckna en 125:a, men inte alla. Tex. inte KTM’s EXC 125.

Det du lägger märke till när du kör 125:an är det fina bottenregistret, visst det är ingen 250, men du behöver inte slira på kopplingen och varva för att komma iväg på en högre växel.
Det fina bottenregistret övergår till ett kvickare mellanregister som ger hojen fart. När du kommer upp i mellanregistret kan du välja mellan att växla upp och lugnt öka farten, eller att fortsätta varva vidare och köra den som en 125:a, varva och växla, växla ,växla. Då drar den iväg. Lådan är 6-växlad, enduroutväxlad.
Men bottenregistret tar sig KTM:en bra fram i knixig enduroterräng men när du kommer fram till en brant berghäll så får du varva upp på högvarv, som sagt det är en 125:a.
Har man kört 250 innan så är man van att kunna lägga i en växel till när man ska igenom ett surhål, men på 125:an så är du fortfarande tvungen att växla upp två växlar innan du plumsar i.

Att starta den är inga problem, första kicket så är den igång. Kicken är liten till storleken och har man stora fötter så kan det vara ett litet problem.
Framgaffeln är en Marzocchi Magnum 45mm, förbättrad från -95:ans som var lite si och så. Gaffeln fungerar alltså mycket fint.
Bakdämparen från Öhlins (Typ 3A) är även den förbättrad till -96, fungerar fin fint, och det gjorde förra årets också.

EXC125:an har ett mindre chassi än 250:n, något mindre ram och lite kortare hjulbas. Sadeln är lite högre än 250:ns. Ramen av krom molybden stål och bakramen i aluminium.

125:an är lätt och smidig, väger nästan 10 kg mindre än 250:n. Den måste köras lite hårdare än en 250 och växlas oftare, men det får man ta om man vill ha en lätt och smidig hoj.


Kommentarer

Inga kommentarer för “KTM 125EXC -96”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « KTM 125EXC -95 | KTM 125EXC -97 » »