« « Kawasaki KX450F -11 | Kawasaki KX450F -13 » »

Kawasaki KX450F -12

Kawasaki KX450F 2012

Launch control till 2012! Elektroniken blir allt mer sofistikerad även inom motocrossvärlden. Kawasaki blir nu först med launch control på en serieproducerad motocross. 

Funktionen är dock en bit ifrån lika avancerad som inom roadracingvärlden. Funktionen aktiveras vid stillastående genom att trycka in knappen vid styret, vilket bekräftas med att indikatorlampan blinkar rött. En annan motormappning med lägre effektuttag används då på 1’ans och 2’ans växel som ger mindre hjulspinn vid acceleration. När treans växel läggs i återgår motorn till standardmappningen eller snarare den förvalda då det finns tre olika att välja på. Genom att byta DFI-kontakten på högersida vid ramen kan man välja mellan soft, standard och hard. Man väljer då efter hur terrängen ser ut, dvs. soft för mjuk terräng, hard för hårdbana. Bytet tar ca. 30 sekunder.
Soft mappning som egentligen borde heta aggressiv ger inte mer effekt, dock upplevs motorn rappare med mer punch i bottenregistret.
Hard är den snällaste mappningen och ger lite långsammare gasrespons och 1-2 hk lägre effektuttag under 9500 rpm. Över 9500 rpm är det ingen skillnad.
Standardmappningen ger mycket effekt och motorn drar starkt i mellanregistret.

Förutom dessa nyheter har KX450F fått förändringar på insugsventilens lyft, omgjord kolv (boxad bottendel), tunnare övre kolvring, bättre utformad bränslepump, kortare avgaskrök och en 60 mm kortare ljuddämpare. Växellådan har förstärkts och har bl.a. fått en ny växelgaffel med kortare slag, fyra inkopplingstappar (tidigare tre) och ett 2,8 mm kraftigare första växeldrev. Växelspaken har förlängts 3 mm för att passa med de justerbara fotpinnarna. Fotpinnarna kan justeras i två olika lägen (5 mm).

Ramen har fått en del mindre justeringar och har blivit 2 mm smalare på varje sida som ska göra hela paketet smidigare. Bakhjulsupphängningen är förändrad vilket ger en längre fjädringslängd. Bakfjädringens länkarmar är mindre styva något som ger en mjukare fjädringsväg. Bränsletanken har förminskats och rymmer nu 6,2 liter, inget för långturer alltså. Utseendemässigt syns ett par mindre sidokåpor, nya kylarvingar, blåeloxerade motorlock och ny grafik.

Motor
Motortyp 449cc, 4-takt, vattenkyld, DOHC
Max effekt
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 96,0 x 62,1 mm
Kompr.förhållande 12.5:1
Smörjsystem Halvtorr sump
Bränslesystem Insprutning, 43 mm Keihin
Tändsystem Digital DC-CDI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad, 13T/50T
Chassi
Ram Aluminium, perimeter.
Fjädring fram Kayaba 48 mm inverterad gaffel, fjädringsväg 314 mm
Fjädring bak UNI-trak enkeldämpare, fjädringsväg 315 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 250 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 120/80-19
Dimensioner
Längd 2180 mm
Bredd 820 mm
Höjd 1275 mm
Sitthöjd 955 mm
Hjulbas 1480 mm
Markfrigång 330 mm
Oljetank
Tankvolym 6,2 liter
Vikt körklar 113 kg

Modellinformation från Kawasaki

Kawasaki KX450F 2012     

Kommentarer

En kommentar för “Kawasaki KX450F -12”

  1. Har precis köpt en sån här hoj som har gått ca 80 välskötta timmar. Helt sjukt grym cross! Absolut bästa hojen jag har kört i hela mitt liv. Grymt härligt drag i motorn. Snäll, men med brutal kraft om man vill det. Fjädringen är också helt sjukt bra. Rekommenderar alla att köpa en sån här om ni har möjlighet!

    Postad av Robban | 18 augusti, 2014, 16:05

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Kawasaki KX450F -11 | Kawasaki KX450F -13 » »