« « Kawasaki KX450F -08 | Kawasaki KX450F -10 » »

Kawasaki KX450F -09

kx450f09

KX450F får en hel del förändringar till ’09.
Bland annat en ny motor med insprutning. Ny generator som omedelbart levererar kraft till ECU och bränslepump när hojen kickas, enligt Kawasaki ska det inte behövas mer än ett kick för att starta motorn. Man har också modifierat dekompressionssystemet för samma syfte. Vidare finner vi en ny topp som är mer kompakt, annat material i ventilerna, ny kolv som ger högre kompression och en kraftigare vevstake.

Det har även tillkommit en del uppdateringar på chassit. Ramen är lättare och smalare, bakramen har förstärkts. Svingen är även den lättad och infästningen för svingen sitter monterad något högre i chassit. Bakfjädringen är uppdaterad med en annan setting. DLC-coating på gaffelbenen som tidigare år vilket ger mindre friktion och en effekt av det är att packboxarna håller längre.

Till sist noterar vi en ny hasplåt, nya bredare fotpinnar, tightare kedjestyrare, ny plastdesign och nya gaffelbensskydd som omsluter gaffelbenen bättre.

DirtBike magazine testade KX450’n, här är deras utlåtande:
– Riktigt rappt gassvar, finns ingen som helst fördröjning när man vrider på rullen.
– Bättre botteneffekt, KX’en trimmades ner från förra året eftersom den var så motorstark.
– Lättstartad.
– Svårt att märka av effekten av den smalare ramen, chassit känns fortfarande ganska stort.
– Inte lika lätt att köra stopp med som exempelvis Honda CRF450 ’09.

Problem som noterats:
– Växellådan grundar sig på den fyrväxlade lådan i 2006 års modell, detta gör att ettan känns hög och femman inte kommer till mycket användning på bana. Tipset är att montera en eller två storlekar större bakdrev.

– Körning när det är riktigt varmt ute kan få Kawasakin att koka. Minska risken för detta genom att byta ut kylarlocket till ett 1,8 (kg/cm2), original är 1,3.

– Kedjestyraren vid bakdrevet slits onödigt fort. Byt ut detta till ett eftermarknadsdito.

Motor
Motortyp 449cc, 4-takt, vattenkyld, DOHC
Max effekt
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 96,0 x 62,1 mm
Kompr.förhållande 12.5:1
Smörjsystem Halvtorr sump
Bränslesystem Insprutning, 43 mm Keihin
Tändsystem Digital DC-CDI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad, 13/50
Chassi
Ram Aluminium, perimeter.
Fjädring fram 48 mm inverterad gaffel, fjädringsväg 315 mm
Fjädring bak UNI-trak enkeldämpare, fjädringsväg 315 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 250 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 90/100-21
Bakdäck 120/80-19
Dimensioner
Längd 2185 mm
Bredd 820 mm
Höjd 1280 mm
Sitthöjd 965 mm
Hjulbas 1480 mm
Markfrigång 340 mm
Oljetank
Tankvolym 7 liter
Vikt körklar 112,1 kg

kx450f09-2kx450f09-3

Kommentarer

Inga kommentarer för “Kawasaki KX450F -09”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Kawasaki KX450F -08 | Kawasaki KX450F -10 » »