« « Kawasaki KX250F -10 | Kawasaki KX250F -12 » »

Kawasaki KX250F -11

KX250F är den modell som Kawasaki har lagt ner mest arbete på till 2011. Man har gjort nästan trettio uppdateringar där den största skillnaden ligger i bränsleinsprutning och den nya Showa framgaffeln.

Det nya bränsleinsprutningssystemet klarar sig utan ett externt batteri. För att motorn ska starta krävs det att motorn kickas runt tre vevaxelvarv, när motorn är varm ska den starta på första kicken enligt Kawasaki. Systemet ger ström i ordningen: 1. ECU, 2. Bränslepumpen, 3. Insprutare. Bränslepumpen sitter integrerad i tanken. Insprutningssystemet anpassar sig även beroende på yttertemperatur och höjdskillnader. En viktbesparing har kunnat göras med 600 gram tack vare att spjällhuset är lättare än den traditionella FCR-förgasaren. Man har även tagit ner storleken på bränsletanken från 8 liter till 7,2 liter. Kawasaki säljer även ett tillbehörskit som låter användaren kalibrera insprutningen och logga data genom att koppla in ECU-enheten till en dator. Därigenom kan en mängd information tas fram såsom varvtal, trottelöppning m.m.

Kolven som är av boxad modell (precis som fabrikshojarna) har en ny kolvkrona som bidrar till bättre effekt på höga varv. Kawasaki har minimerat effekten av tappad effekt i låg-mellanregistret som uppkommer vid övergång till bränsleinsprutning genom att tändstiftet (som är nytt) sitter monterat 1,4 mm djupare i förbränningsrummet. Även insugskanalerna har 10 % större volym och detta ger bättre prestanda speciellt från de lägsta varvtalen. Cylinderhöjden har tagits ner från 36,5 mm till 36,3 mm för att passa den nya kolven och den höjda kompressionen. Kraftigare ventilfjädrar har monterats då ventillyftet ökats från 8,7 mm till 9,3 mm. Avgasröret har förlängt från 480 mm till 510 mm även det för att passa med den nya motorkaraktären. Innerröret i ljuddämparen har modifierats för att minska ljudnivån.

Ramen är huvudsakligen den samma som 2010 års modell men får en del mindre uppdateringar. Gaffelförsprånget är minskat från 23,5 mm till 22,5 mm vilket ska ge en kompaktare känsla av hojen och ett förbättrat grepp för framhjulet. Ramens motorfästen är nu i stål (tidigare aluminium) och har gjorts tunnare. Svingarmen har förlängts för att passa med det större bakdrevet. Styvheten i ramen är förbättrad och detta ger en ram med måttlig lateral flex.

Den helt nya framgaffeln (Showa SFF) har dämpenheten placerad i vänsterbenet medans fjädern sitter i det högra benet. Med bara en fjäder reduceras friktionen med 25 % som uppstår mellan fjädern och innerbenet, detta ska ge en mycket följsam fjädring i hela slaget. Tack vare avsaknaden av fjäder i det vänstra benet har man kunnat använda en större dämpkolv. Med den nya gaffeln kan nu fjäderförspänningen justeras utan att gaffeln behöver monteras isär. De inre gaffelbenen har försetts med en starkare ytbeläggning i titan som minskar friktionen och står bättre emot skador och repor på innerbenen. Bakstötdämparen har optimerats för att passa med den nya framgaffeln.

Slututväxlingen är nu 13/50 från tidigare 13/48, detta förstärker intrycket av mer effekt i bottenregistret. Ny sadel som har ett nytt material för bättre grepp.

Motor
Motortyp 249cc, 4-takt, vattenkyld, DOHC
Max effekt
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 77 x 53,6 mm
Kompr.förhållande 13.5:1
Smörjsystem Trycksmörjning, halvtorr sump
Bränslesystem EFI Keihin 43 mm
Tändsystem Digital DC-CDI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad (13/50)
Chassi
Ram Aluminium, perimeter.
Fjädring fram Showa SFF 47 mm inverterad gaffel, fjädringsväg 315 mm
Fjädring bak Showa UNI-trak enkeldämpare, fjädringsväg 310 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 250 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 100/90-19
Dimensioner
Längd 2170 mm
Bredd 820 mm
Höjd 1270 mm
Sitthöjd 945 mm
Hjulbas 1475 mm
Markfrigång 330 mm
Oljetank 1,3 l
Tankvolym 7,2 liter
Vikt körklar 105,5 kg

Kommentarer

Inga kommentarer för “Kawasaki KX250F -11”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Kawasaki KX250F -10 | Kawasaki KX250F -12 » »