« « Kawasaki KX250F -07 | Kawasaki KX250F -09 » »

Kawasaki KX250F -08

kx250f08

Största förändringarna på 250F’en är:

– De nya motorfästena som stämmer av chassits styvhetsbalans och ska ge bättre egenskaper i låghastighetskurvor.
– Inställningen av hjulupphängningen har omarbetats och bidrar till en förbättrad körupplevelse.
– En ny växelpedal optimerar växlingarna och ser till att kedjan inte ligger och slår på växelpedalen.
– Fjädringen har fått mindre justeringar, likaså ljuddämparen (hojen går något tystare än förra året, fast vassare).
– Polerade insugskanaler, ny toppackning.
– Svart fälgar och en snygg factory look.

KX250F’en är ganska lik förra årets men helt klart förbättrad. Lite bättre tryck i nedre effektregistret samt bättre på toppvarv.
Växlarna går i smidigt, precis som förra årets.

Motor
Motortyp 249cc, 4-takt, vattenkyld, DOHC
Max effekt
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 77 x 53,6 mm
Kompr.förhållande 13.5:1
Smörjsystem Semi torrsump
Bränslesystem Keihin FCR37
Tändsystem Multimap digital CDI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad
Chassi
Ram Aluminium, perimeter.
Fjädring fram Showa 47 mm inverterad gaffel, fjädringsväg 315 mm
Fjädring bak Showa UNI-trak enkeldämpare, fjädringsväg 310 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 250 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 100/90-19
Dimensioner
Längd 2160 mm
Bredd 820 mm
Höjd 1270 mm
Sitthöjd 955 mm
Hjulbas 1469 mm
Markfrigång 335 mm
Oljetank
Tankvolym 7,2 liter
Torrvikt 92,5 kg

kx250f08-2

Kommentarer

2 kommentarer för “Kawasaki KX250F -08”

  1. Har ägt en sådan hoj. Denna hoj känns som en gubbcykel medan Yamaha/Suzuki känns som en BMX. Ett problem jag hade med min var att växlarna hoppade ur när man fullfartsväxlade och det rasslade satan i växellådan vilket inte var så trevligt.

    Postad av Johan | 17 oktober, 2011, 2:01
  2. Jag äger en sådan för tillfället. Har inga direkta nackdelar att säga om den. Körde en RMZ 250 -04 innan, och jämfört på det viset så är KXF ett stort lyft! Väldigt kompakt känsla, stabil. Kanske något svår att svänga med vid snäva kurvor… ett racehäng på 100-105cm verkar vara det optimala. Även lite svårt att känna växlingarna, men det är en vanesak.

    Annars är det fin koppling, bra fjädring (svarar bra på inställningarna). En gedigen genomtänkt hoj helt enkelt. Funderar på en KXF 250 -11 som nästa hoj, blev kawasaki-frälst kan man säga.

    Postad av Jonas | 4 januari, 2012, 18:40

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Kawasaki KX250F -07 | Kawasaki KX250F -09 » »