« « Husqvarna TC450 -10 | Husqvarna TC610 -00 » »

Husqvarna TC449 -11

Husqvarna har tagit fram en helt ny hoj till 2011. Man har utvecklat flera innovativa lösningar som gör att Husqvarnan skiljer sig mot de andra i klassen. Den framåtlutande motorn som är hämtad från BMW G450X (som för övrigt äger Husqvarna) är bestyckad med Keihin bränsleinsprutning och saknar kick, startas med elstart. Framdrevet sitter monterat på samma sätt som BMW G450X där drevet sitter placerat i centrum av svingarmsaxeln. Fördelen är ett minskat slitage på drivpaketet då kedjesträckningen inte förändras då fjädringen arbetar. Dessutom ska detta ge bättre stabilitet och fäste för bakdäcket. Nackdelen är en lite mer komplicerad procedur vid byte av framdrev då man måste montera av svingarmen.

Bränsletanken, som är uppdelad i två tankar (en 6,5 l och en 2 l) sitter centralt placerade där påfyllningslocket sitter bakom sadeln, detta gör att man kunnat dra sadeln ända fram till styret vilket gör det lätt att komma långt fram på hojen i tajta kurvor. Den lilla 2 l tanken (som även rymmer bränslepumpen) finns till för att tillse att det alltid finns bränsle vid svåra situationer som körning i kraftiga uppförsbackar. Samma motor sitter i enduromodellerna (TE) men TC har högre kompression och mer aggressiv trottelrespons tack vare ett annorlunda spjällhus. TC449 har även en omkopplare på styret som låter föraren välja mellan två olika mappningar för motorn (soft och hard), denna kan inte användas under körning utan motorn måste vara avslagen i 10-15 sekunder.

I motsats till andra underliggande länkagesystem för bakfjädringen sitter länkaget på TC449 ovanför svingarmen, på detta vis sitter det bättre skyddat och ger en god markfrigång. Avgassystemet i titan är skräddarsytt av Akrapovic för att passa TC-modellen. Sidokåporna bildar en enhet med kylarvingarna, detta minimerar risken att fastna i skarvar och kanter med byxor och stövlar. Det gör det också enkelt att komma åt luftfilter, stötdämpare, motor och elkomponenter då man tar loss sidokåporna.

Tidningen DirtRider testade Husqvarnan. Man gillar motorn som är stark men ändå ger en relativt snäll effektkurva. Motorn kan lika gärna varvas på en lägre växel eller dra från lägre varv på en högre växel. Hojen går mycket stabilt genom spår och bromsgropar men inger också en känsla av att vara tung. Detta gör den att den inte är fullt så kvick till att byta spår, vinkla i luften och bromsa ner innan kurvor. Ergonomiskt fungerar det mycket bra med sadeln som gillas starkt, Husqvarnan har en rymlig körställning. Fjädringen får medelmåttiga betyg och passar tyngre förare bättre.

Motor
Motortyp 449,6cc, 4-takt, vattenkyld, DOHC
Max effekt
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 98,0 x 59,6 mm
Kompr.förhållande 13:1
Smörjsystem Torrsump, dubbla oljepumpar
Bränslesystem Insprutning, Keihin D46
Tändsystem Elektronisk CDI, batteri 12V-3Ah
Startsystem Elstart
Växellåda 5-växlad (15/53)
Chassi
Ram Cr/Mo stålram
Fjädring fram Kayaba 48 mm inverterad gaffel, fjädringsväg 300 mm
Fjädring bak Kayaba enkeldämpare, fjädringsväg 300 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 260 mm, Brembo
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm, Brembo
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 110/90-19
Dimensioner
Längd 2208 mm
Bredd 820 mm
Höjd 1260 mm
Sitthöjd 963 mm
Hjulbas 1490 mm
Markfrigång 335 mm
Oljetank 1,15 l
Tankvolym 8,5 liter
Vikt utan bränsle 108 kg

Kommentarer

Inga kommentarer för “Husqvarna TC449 -11”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Husqvarna TC450 -10 | Husqvarna TC610 -00 » »