« « Honda XR400 -97 | Honda XR400 -99 » »

Honda XR400 -98

xr40098


Motorn i XR:en är jämnstark och mycket lättkörd. Den har bra med botteneffekt och bra i mellanregistret men tappar på topp.
Luftkyld motor med en enkel överliggande kamaxel, fyrventilstopp med radiellt placerade ventiler.
Hondan har automatisk dekompression som påverkas av en centrifugalvikt, detta var Honda först med. Den fungerar som så att den högra avgasventilen alltid hålls öppen under 600 varv.
XR:en är lättstartad och du kan även kicka med växel i. Oljekylaren sitter vid styrhuvudet och är större än på XR250:n.

Några kommentarer från Bike’s test ’98:
Fjädringen är bra i sten men lite för mjuk i stalpen och den känns sladdrig i gropar.
Hondan är lättsvängd men är fladdrig i fart. Bromsarna är bra och kommer från Nissin, fälgarna är från DID. RK-kedjan (O-ring) är lätt att justera.
Men sadeln är för mjuk och sidostödet spretar ut.
Mycket bra körställning oavsett om man sitter eller står.


Framgaffeln är en Showa konventionell gaffel som skyddas av svarta gummibälgar.
Gummibälgarna ser åldersdigna ut men förlänger livslängden avsevärt på packboxarna.
Bakdämparen är även den från Showa och svingen är av aluminium.
Ramen är en vaggram tillverkad i rundrör. I det övre ramröret förvaras oljan.

Hojen väger 130 kilo fulltankad och tanken rymmer 9,5 liter.
Motorn ger 34 hk vid 7500 varv.
Hondan är ganska dyr att köpa begagnat men reservdels priserna är billiga. Detljarbetet är bra med hög finish.
En perfekt hoj till motionsenduro men för att bli konkurrenskraftig på högre nivå krävs ytterliggare preparering.

Många XR400’or är landsvägsreggade vilket är ett plus.

Kommentarer

Inga kommentarer för “Honda XR400 -98”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda XR400 -97 | Honda XR400 -99 » »