« « Honda XR400 -99 | Honda XR400 -01 » »

Honda XR400 -00

xr40000

Det har inte blivit speciellt mycket förändringar sen XR400:an introducerades -96. Till i år har man endast bytt färg till röd.

XR:en är den enda luftkylda 400’an av 2000 modellerna. Fördelar med det är att du har inga kylarvingar som kan haka i, ingen dyr kylare att vara rädd om och ingen vattenpump som kan smälla i.
XR:en är lätthanterlig och mycket lättkörd. Botteneffekten är jättebra och mjuk motor som ger bakdäcket fäste.
Motorkaraktären skiljer sig från de nyare sortens 400:or, dvs. botten- och mellanregistret är jämförbart med andra 400:or, men när effekten börjar ta slut för XR:en så börjar de andra hojarna komma igång.
Runt ’00 började det även komma allt mer 400:or med elstart, men XR:en behöver egentligen ingen, kan du bara tekniken för att starta en 4-taktare så startar den hur lätt som helst.

Hondan brukar alltid få beröm för fin komfort, lång hållbarhet och bra bromsar. Bakbromsens skiva och ok har skydd som skyddar de från slag. Kopplingen är bra och växellådan får mycket beröm.
Fjädringen är följsam, men när det börjar gå fort (hög nivå) så hänger inte fjädringen riktigt med.
Standardstyret är för lågt. Sadeln är bra och mjuk där man är tvungen att sitta ner när man kör. Det finns heller inga irriterande vibrationer i 400:an.
Tomgången är lättjusterad även med handskar på men choken är lite svår att nå. Byte av luftfilter görs utan verktyg.

Man ska inte underskatta XR:en, den är himla bra i tight terräng och på hala ställen. Den kommer hålla bra i många år till och det är många som tävlat framgångsrikt på en XR400.

Hondan väger 130,6 kg fulltankad och ger 36 hk (mätt vid kopplingen).

xr400002

Kommentarer

Inga kommentarer för “Honda XR400 -00”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda XR400 -99 | Honda XR400 -01 » »