« « Honda CRF450 -12 | Honda CRF450 -14 » »

Honda CRF450 -13

Honda CRF450 2013

Luftdämpad framgaffel, dubbla ljuddämpare, ny ram och en mängd uppdateringar på motorn. Till 2013 har Honda gjort stora förändringar på CRF 450.

Framgaffeln till 2013 är Kayabas senaste modell PSF (Pneumatic Spring Fork) och är specialdesignad för CRF450. Gaffeln är luftdämpad och har till skillnad mot en konventionell framgaffel inga dämparfjädrar. Avsaknad av fjädrar reducerar den ofjädrade vikten med 0,8 kg. Justering av hårdheten i gaffeln görs genom att antingen tillföra eller släppa ut luft genom ventilen högst upp på gaffelbenet. Honda menar att den största märkbara jämförelsen med en standardgaffel, är dess snabbare respons vid övergångar från kompression till retur och vice versa. Även bakstötdämparen uppdateras med ny setting.

Honda har jobbat hårt med att centrera vikten och här ser vi nu återigen dubbla ljuddämpare, senast fanns det på CRF250 mellan 2006-2009. Med detta får man en viktfördelning närmare mittpunkten på hojen, då ljuddämparna är kortare, vilket ger en lättare känsla i kurvor och när man går från sida till sida. Ljudnivån ska hållas nere på 94 dB. Man har även en kortare bakram, lägre dragning på avgasrör och ramrör. Bakstötdämparens fäste sitter nu lägre (14,5 mm) ner i chassit. Svingarmen är ny och har mer styvhet vertikalt.

För att förbättra 450’ns låg- och mellanregister har Honda ökat kompressionen från 12.0:1 till 12.5:1, omarbetat toppen med något större avgasventiler (1 mm till 31 mm vilket ger 3% ökning av flödet), nya ventiltider, ny luftbox och omarbetad bränsleinsprutning. Man använder nu även ett tyngre svänghjul för att få ner effekten bättre i marken. Kopplingen har en konstruktion med sex fjädrar mot tidigare fyra, fortfarande vajerstyrd. Omarbetad och förstärkt transmission. För ökad hållbarhet på kolven, har oljestrålarna nu två hål i stället för ett, detta ger förbättrad kylning av kolvens undersida. Kolven är också belagd med molybdendisulfid för att minska friktionen.

Sadeldynan är tunnare och flyttar förarens vikt närmare centrum vid körning sittandes. Fotpinnsfästena är placerade 5 mm bakåt för ökat grepp på bakhjulet vid körning ståendes. Fotpinnarna är 10% lättare.

Årsmodell 2013 känns främst igen på den helt nya designen, en kantigare plast som på flera ställen har gjorts tunnare för att spara vikt. Kylarvingarna hjälper till att ge ett effektivare luftflöde till kylarna vilket har gjort att man kunnat minska volymen något på kylarna. Bensintanken är nu något större och rymmer 6,4 l (tidigare 5,7 l).

Motor
Motortyp 449cc, 4-takt, vattenkyld
Max effekt 52 hk vid 8500 rpm
Max vridmoment
Cylinderdiameter x Slaglängd 96 x 62,1 mm
Kompressionsförhållande 12.5:1
Smörjsystem
Bränslesystem PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning, 46 mm spjällhus
Tändsystem Digital
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad, 13T/48T
Chassi
Ram Aluminum
Fjädring fram Kayaba PSF 48mm inverterad teleskopgaffel, fjädringsväg 310 mm
Fjädring bak Showa Pro-Link fjädring bak med 315 mm fjädringsväg
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 240 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 120/80-19
Dimensioner
Längd 2191 mm
Bredd 827 mm
Höjd 1271 mm
Sitthöjd 953 mm
Hjulbas 1492 mm
Markfrigång 330 mm
Oljetank
Tankvolym 6,4 liter
Vikt körklar 111 kg

Honda CRF450 2013 Framgaffel Honda CRF450 2013 Honda CRF450 2013 Honda CRF450 2013 Dubbla ljuddämpare

Kommentarer

Inga kommentarer för “Honda CRF450 -13”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda CRF450 -12 | Honda CRF450 -14 » »