« « Honda CRF450 -08 | Honda CRF450 -10 » »

Honda CRF450 -09

crf45009

Mycket uppdateringar på CRF450 där bränsleinsprutning är den största nyheten.

Bränsleinsprutningen drivs av ett batterilöst system, tack vare insprutningen minskar bränsleförbrukningen och Honda har tagit ner tanken från 7,2 l till 5,7 l. Ny kamlänkad typ av dekompressionssystem. Vevhuset har nu ett tunnare gods.

Ny ram (femte generationens) som ska vara lättare och starkare. Både fram och bakstötdämpare är till ’09 nya, man har gått från Showa till Kayaba. Framgaffeln mäter nu 48 mm (tidigare 47 mm). Styrdämparen som sitter monterad från fabrik har fått en ny setting som ger en mer linjär dämpkurva. Bromsskivorna fram och bak är större (240 mm). Nytt avgassystem som är lättare. Nya kylarvingar, sidopaneler och sadel.

CRF450 2009 fick väldigt fin kritik. Motorn är riktigt bra, stark. Linjär effektkurva utan någon effektpuckel gör att Hondan kanske inte känns snabbast. Det är dock ganska lätt att köra stopp (lättare än tidigare år) och att kicka igång motorn på första kicken kräver att man kickar hela vägen (inga tvåtaktskickar). Kayabadämparna fungerar mycket bra och tillsammans med ett chassi med låg tyngdpunkt känns Hondan väldigt lätt och kvickstyrd. Styrdämparen kan justeras från att ha den aggressiva kvickstyrda känslan till att bli trögare och mer stabil. Minus för kopplingen som är hård att trycka in.

DirtRider gav Honda CRF450 första platsen i jämförelsetestet 2009.

Det finns några tips för att optimera Hondan.

Framgaffel:
Framfjädrar original 0,46 bör bytas till 0,48 (art.nr.51403-MEN-A31), väger du inte så mycket kan det räcka att byta i ena benet.
Oljenivå: 350cc
Kompression: 4 klick ut
Retur: 8 klick ut

Bakstötdämpare:
Originalfjäder 5,4 är okej men är du tyngre än 80 kg bör du byta till 5,6 (art.nr.52403-MEN-A31).
Race häng: 115mm
Högkomp: 2 varv ut
Lågkomp: 11 klick ut
Retur: 15 klick ut

450’n är väldigt stark i registret och kan enkelt fås mer lättkörd genom att montera på ett 14T drev fram.

Tipsen återfinns hos Honda MC Svenska AB.

pdfInstruktionsbok

Motor
Motortyp 449cc, 4-takt, vattenkyld, SOHC
Max effekt 55,5 hk vid 8500 rpm
Max vridmoment 50,3 Nm vid 7000 rpm
Cylinderdiameter x Slaglängd 96 x 62,1 mm
Kompressionsförhållande 12:1
Smörjsystem
Bränslesystem PGM-FI elektronisk bränsleinsprutning
Tändsystem Digital
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad
Chassi
Ram Aluminum
Fjädring fram 48mm inverterad teleskopgaffel, fjädringsväg 310 mm
Fjädring bak Showa Pro-Link fjädring bak med 320 mm fjädringsväg
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 240 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 110/90-19
Dimensioner
Längd 2189 mm
Bredd 827 mm
Höjd 1273 mm
Sitthöjd 954 mm
Hjulbas 1491 mm
Markfrigång 332 mm
Oljetank
Tankvolym 5,7 liter
Vikt körklar 106,9 kg

crf45009-2crf45009-3crf45009-4

Kommentarer

En kommentar för “Honda CRF450 -09”

  1. Denna hoj är grym!
    Lättkörd, välbalanserad, bra register i motorn och när du har fixat framgaffeln(bytt fjädrar) så har den en mycket bra fjädring! Styrdämparen ger den ett extra plus.
    Jag har åkt 2-takt tidigare, före denna hoj, men jag kände mig hemma direkt på Hondan!
    Det enda jag har att anmärka på är att den är något trög att starta när den är varm samt att kopplingen känns svampig men i övrigt är det ”Hondakvalitet” i hela hojen!=)

    Postad av Krille | 1 juni, 2010, 10:16

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda CRF450 -08 | Honda CRF450 -10 » »