”Nästan som en fabrikshoj. – Det är ett grymt vrid i hojen. Det är en oerhörd effekt som finns där när motorn börjar varva ur.” Tidningen Race
”CRF450R är utnämnd till årets crosshoj i BIKE lagets MasterCross. 26 crosshojar i stenhård test – Honda vinner!” BIKE /06
I Motorrad #02 redovisas en omfattande test av alla populära crossmaskiner i storleksklassen 450cc.
Så här fördelade sig poängen mellan de olika fabrikaten;
1. Honda CRF450R 153p
2. Kawasaki KX450F 151p
3. KTM 450SX 146p
4. Yamaha YZ450F 144p
5. Suzuki RM-Z450 142p
Honda uppger följande uppdateringar för 2006:
• Motorn har ny positionering i ramen. Framflyttad 5 mm och sänkt 5 mm. Den lägre motorplaceringen ger en mer centraliserad viktfördelning.
• Nytt material i ventilsätena för insug ger en ökad slitstyrka.
• Ny trottelnål i förgasaren förbättrar motorns respons vid gaspådrag.
• Ny impeller i vattenpumpen ökar tätningens livslängd.
• Ny placering av avgassystemet ger en förbättrad viktcentralisering.
• Bullernivån på avgassystemet i enlighet med det nya FIM reglementet för 2006 som tillåter max 96 decibel.
• Kylaren har monterats 5 mm lägre. Det ger en mer centraliserad viktfördelning och lägre tyngdpunkt.
• Nya kortare ytterrör på framgaffeln ger lägre vikt. Oförändrad fjädringsväg.
• Nya ventiler i både främre och bakre fjädringsenheter.
• Lättare och starkare nav i framhjulet.
Bestyckningstips:
Lågfart 45# (art.nr. 99103-440-0450) gör Hondan mer lättstartad och starkare på botten.
Högfart 172# (art.nr. 99101-357-1720) är rekommenderat.
Instruktionsbok
Manual för ventiljustering
Motor | |
Motortyp | 449cc, 4-takt, vattenkyld, SOHC |
Max effekt | 55 hk vid 9000 rpm |
Max vridmoment | 50,2 Nm vid 7000 rpm |
Cylinderdiameter x Slaglängd | 96 x 62,1 mm |
Kompressionsförhållande | 12:1 |
Smörjsystem | Eget smörjsystem för vevaxel, kolv och ventiler separerat från koppling och transmission. |
Bränslesystem | Förgasare 40 mm, FCR |
Tändsystem | |
Startsystem | Kick |
Växellåda | 5-växlad |
Chassi | |
Ram | Aluminum |
Fjädring fram | 47mm inverterad teleskopgaffel, fjädringsväg 315 mm |
Fjädring bak | Pro-link enkeldämpare, fjädringsväg 320 mm |
Broms fram | Tvåkolvsok, skiva 240 mm |
Broms bakre | Enkolvsok, skiva 240 mm |
Framdäck | 80/100-21 |
Bakdäck | 110/90-19 |
Dimensioner | |
Längd | 2191 mm |
Bredd | 825 mm |
Höjd | 1262 mm |
Sitthöjd | 955 mm |
Hjulbas | 1491 mm |
Markfrigång | 339 mm |
Oljetank | |
Tankvolym | 7,2 liter |
Torrvikt | 99,7 kg |
![]() |
Du måste vara inloggad för kommentera.
Fin hoj. Jag åkte inte så många timmar på min men motorn var grymt fin. Gick rent från botten och hade bra mellan och toppeffekt.
Fjädringen var relativt hård men jag tyckte att den fungerade fint. Jag ställde in några snäpp hårdare på retur samt komp och sedan fungerade fjädringen riktigt bra för mig.
Ventilerna hade ej rört sig när jag sålde hojen och då hade den gått cirka 50 h. Smidigt chassi och hojen är lättsvängd och känns smidig på marken samt i luften. Bra hoj!