« « Honda CRF250 -09 | Honda CRF250 -11 » »

Honda CRF250 -10

crf25010

CRF250 är kraftigt uppdaterad till 2010.

Största nyheten är ett batterilöst bränsleinsprutningssystem. Maxeffekten har ökats med 1 hk. För att klara den ökade effekten har både in- och utgående axlar i växellådan fått grövre diameter. Nya ventilfjädrar (samma som används i MotoGP), ökad kompression och ny cylindertopp. Nytt slitstarkare material i kolven. Man har gått tillbaka till enkel ljuddämpare, vilket minskar vikten med 850 gram.

På chassisidan har man lättat och slimmat för att få en förbättrad hanterbarhet. Man är nu inne på femte generationens aluminiumram. Ny framgaffel som nu mäter 48 mm (47 mm 2009), lättad bakfjädring. Bränsletanken har minskats som en anpassning till den lägre bränsleförbrukningen tack vare insprutning.

Honda har monterat en indikator vid dödarknappen som indikerar om det finns problem med insprutningssystemet. Styrdämpare sitter som standard.

Fjädringstips för CRF250

Fram:
En tyngre förare behöver hårdare fjädrar fram, byt till 51403-KRN-A41 0,47kg/mm, standard är 0,45kg/mm.
Oljenivå: 342cc
Kompression: 8 klick ut (13 klick ut std.)
Retur: 8 klick ut
HPSD: 4 klick ut (7 klick ut std.)
Gaffelhöjd: I jämnhöjd med gaffelkronan.

Bak:
Fjäder 52403-MEB-751 5,7KFG är rekommenderad för lite tyngre förare
Fjäder 52401-MEN-A21 5,5KFG är rekommenderad för lite snabbare förare
5.3 kg/mm är standard.
Race häng: 105 mm
Högfartskompression: 1-1/16 varv ut
Lågfartskompression: 7 klick ut
Retur: 10 klick ut (11 klick ut standard)
Anmärkning: Bakstötdämparen är mycket känslig på högfartskompression. Tyngre förare ska skruva in högfartskompressionen 1/4 varv och köra med 100 mm race häng.

Tipsen återfinns hos Honda MC Svenska AB.

Motor
Motortyp 249,4cc, 4-takt, vattenkyld, SOHC
Max effekt 44 hk vid 11000 rpm
Max vridmoment 29,3 Nm vid 8000 rpm
Cylinderdiameter x Slaglängd 76,8 x 53,8 mm
Kompressionsförhållande 13.2:1
Smörjsystem
Bränslesystem Bränsleinsprutning PGM-FI
Tändsystem Full transistor with electronic advance
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad, 13T/48T
Chassi
Ram Aluminium
Fjädring fram 48 mm Showa framgaffel med 315 mm fjädringsväg
Fjädring bak Pro-Link Showa med 320 mm fjädringsväg
Broms fram Skiva 240 mm, tvåkolvsok
Broms bakre Skiva 240 mm, enkolvsok
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 100/90-19
Dimensioner
Längd 2187 mm
Bredd 827 mm
Höjd 1273 mm
Sitthöjd 955 mm
Hjulbas 1493 mm
Markfrigång 325 mm
Oljetank
Tankvolym 5,4 liter
Vikt körklar 100,7 kg

crf25010-2 crf25010-3

Kommentarer

En kommentar för “Honda CRF250 -10”

  1. Kanon fin hoj
    mycket nöjd med min,
    jag har mappa om min och den fick ett bättre register överlag,
    på vintern bör man montera på en termostat för att få upp motortempen,
    för att dom ska undvika att få för mycket soppa för den känner att motorn är kall,
    samt hålla koll på vevhusventelationen om det luktar bensin där
    så bör man byta oljan lite oftare i motorn,
    för att undvika att oljan späs ut med bensin och den skär på
    vevstakslagret som en följd av detta,
    därav vill man ha bra koll på motortempen,

    funderar man på montera på ett effekt system så
    har 2010 annan bakram och plastkåpor än 2011
    så fästen passar inte rakt va.
    2010 effektsystem passa oftast bara 2010.

    Postad av galent | 21 november, 2012, 20:34

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda CRF250 -09 | Honda CRF250 -11 » »