« « Honda CRF250 -05 | Honda CRF250 -07 » »

Honda CRF250 -06

crf25006

”Dubbla ljuddämpare och uppgradering av bland annat motordetaljer gör nya Honda CRF250R riktigt intressant. Motoreffekten är bättre än tidigare och det gör Hondas fyrtaktare till en svårslagen konkurrent i klassen.” Tidningen Race

Honda redovisar följande nyheter för 2006 års modell:

• Dubbla ljuddämpare förbättrar vridmomentet på låga varvtal.
• Bullernivån anpassad efter nya FIM-reglementet.
• Ny kolvdesign ökar effekten på mellan- och högvarv.
• Tunnare kolvring reducerar friktionen i motorn.
• Ny avgasport i cylinderhuvudet förbättrar effekten.
• Nytt material i ventilsätet för insug ökar slitstyrkan på ventilerna.
• Ny kamprofi förbättrar vridet på höga varvtal.
• Ny mappning av tändsystemet ger tillsammans med nya cylindertoppen och kamaxeln förbättrad effekt genom hela varvtalsregistret.
• Nytt framhjulsnav som är både lättare och starkare.
• Nya kortare ytterrör på framgaffeln ger lägre vikt.
• Kylaren är monterad 5 mm lägre för bättre viktcentralisering.
• Ny svingarmskonstruktion ger lägre vikt.
• Nya ventiler i både fram- och bakfjädring.

pdfInstruktionsbok

Motor
Motortyp 249,4cc, 4-takt, vattenkyld, SOHC
Max effekt 43 hk vid 11000 rpm
Max vridmoment 29,2 Nm vid 8500 rpm
Cylinderdiameter x Slaglängd 78 x 52,2 mm
Kompressionsförhållande 12.9:1
Smörjsystem Eget smörjsystem för vevaxel, kolv och ventiler separerat från koppling och transmission
Bränslesystem 40 mm Keihin FCR förgasare
Tändsystem
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad
Chassi
Ram Aluminum
Fjädring fram 47 mm inverterad teleskopgaffel, fjädringsväg 315 mm
Fjädring bak Pro-link enkeldämpare, fjädringsväg 313 mm
Broms fram Tvåkolvsok, skiva 240 mm
Broms bakre Enkolvsok, skiva 240 mm
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 100/90-19
Dimensioner
Längd 2172 mm
Bredd 827 mm
Höjd 1277 mm
Sitthöjd 965 mm
Hjulbas 1479 mm
Markfrigång 361 mm
Oljetank
Tankvolym 7,3 liter
Torrvikt 93,3 kg

crf25006-2crf25006-3

Kommentarer

En kommentar för “Honda CRF250 -06”

  1. Efter att denna maskin fått några år på bana och i skogen med en motionär på sadeln så blir det dax att ha en summering.

    Då min maskin utrustats med Öhlins fram och bak kommer jag inte kommentera fjädring
    Motormässigt är det en stabil konstruktion som Honda producerat
    Vad beträffar ventiler samt kolv slitage så förstår jag inte varför vissa ständigt får problem
    Själv hittar jag ingen mätbar skillnad efter 50 h på varsit ventiler eller kolv

    Växellådan är enligt mig en förebild på hur den ska vara

    Kopplingen ändras minimalt även om man slirar på en hal enduroslinga ämne och väl

    Nackdelar jag finner är lite trång luftbox vid filterbyten
    Synd att nivåglas saknas på motorolja
    Läckande påfyllnings lock på växellådsolja om man är oförsiktig med högtrycks tvätt
    Dum placering av soppa kranen

    Vad jag finner bra är följande
    Bra motorkarraktär bra styrgeomerti
    Hållbarhet på allt ger en minimal service kostnad
    Bra ljudnivå med dubbla ljuddämpare det ger märkbart bättre vridmoment där det behövs
    Lättservad på alla punkter
    Ett av de bättre alternativen när det gäller att köpa en begagnad 250 fyrtakt
    Väl hållen så ser jag inget slutdatum på en crf 250 2006 där den blir omodern och ej lönsam Att renovera

    Postad av Jonas straka | 11 november, 2012, 12:37

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda CRF250 -05 | Honda CRF250 -07 » »