« « Honda CR500 -96 | Honda CR500 -98 » »

Honda CR500 -97

cr50097
Det har inte hänt så mycket på Hondas 500:a på senare år.
Varför ändra på ett vinnande koncept frågar sig Honda?
Till i år har 500:an och även de andra crossarna fått en ”ny look”. Det är AMA Supercross fabriksteams looken. En helt ny röd färg i kombination med svart och vitt. Till det en lysande gul Hondavinge på kylarvingen. Annars är det inga förändringar alls på 500:an.

Den här hojen är gjord för snabba motocrossbanor.
CR:en är ändå rätt lättkörd för att vara en 2-takts 500:a. Hyfsat mjuk motor som har sin effekt i botten- och mellanregistret. Det finns ingen anledning att varva CR:en, bara att lägga i en till växel.
Honda förstod för ett antal år sen att det bästa sättet att få ur mer ur hojen är att göra modifieringar på växellådan.
Vill du inte ha din CR lika brutal så är det bara att lägga till en kugg på bakdrevet. Inget cylinderjobb eller sånt. Det låter simpelt men det funkar.

På crossbanorna startar man med 3:an i och använder den växeln i stort sett hela heatet. Denna hoj är en av få som känns som att den vore ”automat-växlad”. Bara att vrida på gasen. Man behöver knappt hjälpa till med kopplingen i snävare kurvor om man har en för hög växel i.
Vill du ändå ha mer ut av 500:an så kan du byta ut den stora originalljuddämparen mot en DEP exempelvis. Det blir skillnad över hela registret. Bättre svar på gas och varvar längre och hårdare på topp.

-95:ans gafflar var bra. Men till -96 så gjorde man modifieringar på gafflarna vilket resulterade i att de blev sämre. Och samma gafflar sitter ju då på årets modell. Kör du hyfsat lugnt så känns de bra men kör du fort och landar från höga hopp kan du få fjädringen att bottna. Enkelt sätt att fixa detta är att sätta i hårdare fjädrar. Från 0,42kg/mm till 0,43kg/mm.
Bakfjädringen är bra men byter du till mjukare fjäder där (från 5,6 till 5,4) samtidigt som du byter fjädern fram så får du chassit att fungera mycket bra.

500:or är de billigaste crosshojarna när det gäller service kostnader (förutom bakdäck då).
De går inte sönder, käkar kolvar m.m på grund av att effektregistret inte går upp på höga varv. Motorn utvecklar hela 64,6 hästkrafter vid 6000 varv. Men det finns ju alltid nåt som går sönder ändå.
Här är några brister:
Ljuddämparens fästen kan släppa och spricka.
Är du van vid att köra 250cc så kommer du märka en stor skillnad på vibrationer. Den vibrerar mycket mer. Men man kan köpa kolvkit som reducerar detta.
Kedjan håller inte lika längre på dessa hojar pga av den råa motorn. Använd inget annat än O-ring kedja.

Slutligen anses Hondan som den bästa 500:an vars närmaste konkurrent är Kawasaki KX500.

Kommentarer

Inga kommentarer för “Honda CR500 -97”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda CR500 -96 | Honda CR500 -98 » »