« « Honda CR250 -00 | Honda CR250 -02 » »

Honda CR250 -01

cr25001

Honda uppdaterade ’01-modellen på ett flertal punkter.

Cylinder, portar och förbränningsrum är omarbetade och specifikationerna kommer direkt från fabrikens egna tävlingshojar. Detta har gett ett bättre låg- och mellanregister. Reedventilen har fått ett nytt rakare utslagsstopp vilket ger en kraftigare acceleration i högfartsregistret. Reedventilen har även fått en större hållfasthet då tungorna är lätt utåtvända i ändarna.

Ny 35 mm förgasare som ska ge mer effekt i hela registret. Ny digital mappning av tändningen som liknar fabriksmaskinernas. Det ger enligt Honda en snabbare bearbetning av data som resulterar i bättre respons. Kopplingskorgen har nytt material och delvis ny konstruktion i dämparna, detta förändrar och minskar påkänningarna på transmissionen vid gaspådrag och avslag. Detta är också till bakhjulets fördel som får större möjlighet att behålla greppet.

På chassit är främre motorfästet förändrat för bättre balans mellan vridstyvhet och hanterbarhet. Nya muttrar som är lättare ersätter de tidigare av stål. Framgaffeln är förlängd med 7 mm för att inte styrgeometrin ska förändras för den som monterar ett 20″ hjul (något som Honda sålde som tillbehör under denna tiden). Nya packboxar och dammtätningar i gaffeln som ger lägre friktion. Nya fjädrar i gaffeln som ska ge en ny karaktäristik med förbättrad balans mellan stabilitet och känsla. Bakstötdämparen har en ny fjäder och dämpkolven har en förändrad hålbild. Det ger en större yttre kolvyta som i sin tur lämnar en mer linjär ventilfunktion.

Fram finner vi ett nytt bromsok med två aluminumkolvar, lättare än tidigare årsmodell. Större uttag i bromsskivans centrum, även det för att få ner vikt. Ny kedja i nytt material med tunnare länkväggar. Nya handtag och nya grepp som är bättre formade efter fingrarna.

Tidningen Dirtbike testade Hondan tillsammans med de övriga i klassen. Man är överens om att det finns mer effekt i CR250’n än tidigare år men det betyder inte att hojen blev mer lättkörd. Hondan passar förare på elitnivå och fungerar bättre desto mer man pressar den. CR’en kom tvåa i testet.

Motor
Motortyp 249,3cc, 2-takt, vattenkyld
Max effekt 59 hk vid 8000 rpm
Max vridmoment
Cyl.diameter x Slaglängd 66,4 x 72 mm
Kompr.förhållande 8.7:1
Smörjsystem Bränsle/oljeblandat
Bränslesystem Mikuni TMX35
Tändsystem Elektronisk CDI
Startsystem Kick
Växellåda 5-växlad
Chassi
Ram Aluminiumram
Fjädring fram 47 mm inverterad gaffel
Fjädring bak Pro-link enkeldämpare
Broms fram Tvåkolvsok, skiva
Broms bakre Enkolvsok, siva
Framdäck 80/100-21
Bakdäck 110/90-19
Dimensioner
Längd 2189 mm
Bredd 823 mm
Höjd 1263 mm
Sitthöjd 933 mm
Hjulbas 1487 mm
Markfrigång
Oljetank
Tankvolym 7,5 liter
Torrvikt 97 kg

2508

cr25001225012503

250625072509

Kommentarer

Inga kommentarer för “Honda CR250 -01”

Kommentera!

Du måste vara inloggad för kommentera.

« « Honda CR250 -00 | Honda CR250 -02 » »