« « 9 tips för dig med ny hoj | AMA Supercross, Round 8 » »

Begagnattips

Spekulerar du på att köpa en begagnad motocross eller enduro?


Det finns en del fallgropar du bör undvika innan du slår till. På denna sida tar vi upp de saker du bör kolla innan du bestämmer dig. Längst ner på sidan finner du en checklista som kan vara bra att ha med sig.

Försök få en bild av hur hojen som du är intresserad av har varit skött och hur den varit körd.
Är den tävlingskörd och körd på bana så kan det vara bättre att få tag på en cykel som bara varit ”motionskörd”, då den inte gått lika hårt.
Men å andra sidan är en tävlingskörd hoj i regel också ofta välservad och delar har blivit utbytna innan de gått sönder. Man vinner ingenting med en hoj som inte är i bra skick.

Är hojen låt säga mer än tio år gammal, kolla noga upp att verkligen årsmodellen stämmer. Det är lätt att bli blåst på några årsmodeller då det inte finns registreringsbevis eller andra papper på begagnade crossar. Hojen kan vara flera år äldre än vad som står utskrivet. Ta hjälp av bilderna som finns här på mxreview eller ring upp en återförsäljare som kan härleda ramnumret.

Fråga ägaren vilka reparationer som utförts och vem som utfört dem. Och be att få se kvitton eller kanske de utbytta delarna för att vara säker på att dessa grejer verkligen bytts ut.

Före provkörning:

ramnummer

Det första du bör kolla när du kommer på plats är att ramnummret sitter instansat på ramen (det sitter stämplat på ramen vid styrhuvudets högra sida).
Verkar ramnumret ändrat eller rent av bortslipat bör du betrakta cykeln som stulen (såvida inte ägaren har en bra förklaring). Gå inte vidare med denna cykel utan kontakta polis.

Kolla upp var man brukar ha hojen ståendes, är det utomhus så kan det vara värt att tänka sig för. Har man haft den inne i ett varm garage så är det ett säkrare kort. Hojen har blivit skyddad från fukt som tränger in och har säkert blivit mer servad.

Fråga hur ofta ägaren gör rent luftfiltret. Luftfiltret bör göras rent om inte varje så i alla fall varannan gång man varit ute och kört. I annat fall kan det komma in smuts i förgasare och motor. Om ägaren har många filter och växlar mellan så kan det ses som ett bra tecken, filtrena byts ofta. Be gärna att få ta en titt under sadeln på luftfiltret.

Fråga ägaren hur ofta han byter olja. På en motocross/enduro hoj är det rekommenderat att byta olja var 5:e timme. I annat fall förkortas livslängden på transmission och kopplingen. Om ägaren inte vet när han bytte olja senast är det läge att dra öronen åt sig.

hjullager

Känn efter om hjullagrena är glappa.
Med hjulet fritt i luften ta tag i vardera kant om däcket och rucka på däcket och känn efter om det finns något glapp. Finns det minsta glapp där kan du räkna med att få byta hjullager inom en snar framtid. En sats för ett hjul kostar ca. 300:-

Lätt att kolla men som man oftast kan glömma bort är däcken. Det ska vara gott om mönster kvar. Kolla även så att de inte är torra, hårda och har sprickor i gummit. Är däcken blankslitna kan det vara läge att fundera på vad ägaren har använt hojen till och hur seriös han är. Ett nytt däck ligger på ca. 400 kr och uppåt.

ekrar

Kolla även fälgarna, inga bucklor eller andra skador.
Be att få ställa cykeln på en pall så att du kan snurra ett av hjulen fritt i luften, titta längs fälgbanan med hjulet i snurr och se så att inte fälgen är skev (vobblar). Kolla också att däckslåsen sitter kvar.

Kolla och känn på ekrarna så de är hela och att alla finns på plats. Och att de inte är sönderrostade, att byta ut ekrar kan vara en ganska krånglig procedur om man inte gjort det förut. Ska du byta ut alla ekrar i hjulet så lämna det till verkstad. En ny ekersats för ett hjul kan köpas för ca. 600-700 kr.

Bromskivorna, känn med fingrarna så de inte är slitna (blir ofta tunna och ojämna på mitten) eller har grova repor. När du kör kan du bromsa lite lätt och känna så att inte handtaget pulserar. Märker du att det pulserar kan det vara ett tecken på att bromsskivan är skev. Behåll cykeln på stödet och snurra hjulet, titta på skivan: Verkar bromskivan skev, ligger bromsen på? Nya skivor kostar ca 600:-/st.

bromsbelägg

Passa även på att se över bromsbeläggen, där ska det vara åtminstone några millimeter kvar på själva belägget. Bromsbelägg är för övrigt ingen större kostnad så det är inget man behöver haka upp sig på.

Låt fortfarande hojen vara uppställd på stöd med framhjulet fritt i luften. Undersök nu att styrlagrena inte är glappa, styret ska gå från sida till sida utan att det går trögt eller att det kommer i några hack. Testa även att bromsa stötvis med frambromsen när du rullar cykeln framåt, känns det glappt vid styret behövs nya styrlager. Om du har cykeln på en pall med framhjulet fritt så kan du ta tag i nedre gaffelbenen och rucka framåt-tillbaka för att känna efter glapp. En styrlagersats ligger på ca. 800:-

kedja

Drev och kedja. Bästa sättet att se ifall kedjan är sliten är att ta tag i kedjan längst bak där den går över bakdrevet. Dra i kedjan (försök lyfta den över drevet), kan du se mer än halva kuggen på drevet när du lyfter kedjan behöver den bytas. Kedjan får inte heller vara torr eller rostig (lätt ytrost kan godtas). Dreven ska vara fina, inte vassa och ojämna. Kolla också så att ingen kugg på dreven är av. Nytt drivpaket kostar från 500:-

Kolla stötdämparna, de får inte kärva eller fastna på något vis utan ska gå mjukt och fjädra tillbaks långsamt, de får absolut inte kännas ”studsiga”.
Testa gärna att ställa in dämparna och känn så att det verkligen blir skillnad.
Kika på framgaffelns kromade innerben, det får inte finnas några rispor, de ska vara fina och lena. Finns det skador brukar det medföra läckage och extra slitage på framgaffelns packboxar.

svingarm

Kolla svingarmen, se till så att cykeln står med bakhjulet fritt i luften. Ta tag längst bak i svingarmen och rör på svingen i sidled, höjdled, för att känna om det glappar. Ett litet glapp finns nästan på alla cyklar men kan du uppskatta glappet till mer än fem mm kan du räkna med reparation. Beräkna ca. 1000:- för en lagersats med nya tätningar.

Ta en titt på avgaskröken, speciellt vid infästning till motorn, så det inte finns några små sprickor eller läckor. På en tvåtaktare kan kröken ofta ha lite stenskott då den sitter utsatt. Men den får inte vara rostig eller ha stora bucklor. En ny krök är dyr, räkna med ca. 2000:-

Glöm inte att se över kylarna. De får inte vara klämda eller ihoptryckta. Kolla även de känsliga kylflänsarna. En ny kylare är dyr, räkna med tusenlappar.

kylare

Öppna kylarlocket och kika ner. Se till så att det finns lika mycket kylarvätska i kylaren innan som efter provkörningen. Så att det inte läcker ut någonstans.
Tänk på att låta kylaren svalna innan du öppnar locket efter provkörning.

Undersök reglage, såsom broms och kopplingsgrepp. Det blir snabbt ett glapp i höjdled på dessa grepp, men känn efter så att det inte är rappligt. Reglagen är utsatta och bör vara smörjda och rena, inte fulla med grus och sand. I så fall ett tecken på att denna hoj har skötts bristfälligt.
Känn också så att reglagen går smidigt, de får inte kärva eller gå trögt.

Provkörning:

Försök alltid be om att få provköra hojen. Säg gärna till i förväg att du vill att hojen ska vara kall. Startar du med kall motor så är det mycket lättare att upptäcka ev. läckor och missljud. Materialet i motorn expanderar när det blir varmt och till exempel avgasläckor, tickande ventiler och slammer kan döljas om motorn redan är varm.

Börja med att värma upp motorn och bekanta dig med cykeln. Lyssna efter slammer och onormala ljud från motorn.

Lägg i en växel och känn så att kopplingen tar och inte slirar, slirar den kan det vara lamellerna som måste bytas vilket kostar från 500:-. Ett sätt att testa kopplingen är att ligga på relativt lågt varv på någon av de högre växlarna. Nappa till med kopplingen samtidigt som du ger fullgas. Om kopplingen är kry varvar motorn upp snabbt när du nappar på kopplingen och drar sedan jämnt iväg.

En sliten koppling kommer att börja slira på lammellerna i detta fall och inte accelerera i förhållande till varvtalet. Utifall kopplingen inte kopplar ur helt, alltså att den ligger och drar lite grann hur mycket du än justerar så kan kopplingskorgen vara sliten.

Känn på växellådan under provkörningen.
Växlarna ska inte på något sätt smälla i, utan ska gå i smidigt men bestämt. Belasta motorn ordentligt och växla på höga varv, skulle någon växel hoppa ur eller en växel missas kan man nog räkna med en reparation av växellådan.

Känn efter att inte hojen vill dra åt något håll, att styre och gaffel spårar tillsammans med framhjulet. Testa även så att du kan nypa åt ordentligt med bromsarna. Alltså att det går att tvärnita.

Efter provkörning:

Det får inte finnas några läckor någonstans. Ställ gärna cykeln på ett garagegolv eller annat underlag där du lätt kan se om det droppar någonstans. Kolla cylinder, topp, avgassystem, motorkåpor, utgående axel framdrev, kylare, och kolla oljepluggen under motorn som öppnas för att tömma ut olja ur växellådan. Lägg gärna ner hojen på sida för att komma åt att se.

För att kolla om det läcker från framgaffeln, håll i frambromsen och pumpa ordentligt upp och ner några gånger, känn med fingret på innerbenen så att det inte finns någon olja där. På samma sätt kan du även kolla bakstötdämparen.

Skruva loss oljepåfyllnings locket till växellådan och ta lite olja på fingret, är oljan ljusgrå ock krämig så är det vatten, eller har varit vatten i oljan. En brusten packning någonstans kan göra att det läcker in kylarvatten i växellådan. Är oljan svart har den inte varit bytt på länge.

På 2-taktare kan du också kolla att det är torrt innanför generatorkåpan vid svänghjulet. Om det finns vatten där så läcker generatorkåpan, vilket endast medför ett byte av packningen till kåpan. Finner du däremot olja kan det bero på läckage från vevhuset eller växellådan och det medför oftast att motorn måste rivas isär för att kunna byta läckande packboxar.

Är det en enduro du tittar på. Se till så att all el fungerar (lyse, bromsljus m.m.). Testa även instrumenteringen. Slutligen kolla smådetaljer, sitter allting fast, kylare, tank, skärmar m.m. Hur ser skruvar ut, är något runddraget?

Har du nu antecknat hojens brister så gör en sammanställning och se hur mycket pengar det handlar om. Med detta i hand har du nu ett bra läge att förhandla om priset.

Lycka till! Och ha aldrig för bråttom med köpet.

Här finner du en checklista som du kan skriva ut och använda när du ska kolla på hojen som du är intresserad av.


Kommentarer

Denna funktion är inte tillgänglig för denna sida.

Kommentarer är avstängt.

« « 9 tips för dig med ny hoj | AMA Supercross, Round 8 » »