« « Film: Novemberkåsan 1991-2005, GGN 1987, 89 | Begagnattips » »

9 tips för dig med ny hoj

suzukiad1975

Vare sig man köpt en helt ny hoj eller bättre begagnad så finns det några saker man bör göra innan man fyller upp första tanken och kör. Grundläggande saker som sparar pengar och material i det långa loppet.

1. Rent och infettat luftfilter.
Nya hojar kommer ofta med snålt infettade filter. Ta ur filtret, gör rent och fetta in.
På en begagnad cykel kanske du inte vet hur länge filtret har suttit i, ser det ingrott ut så köp hellre ett nytt filter.

2. Den tråkiga men viktiga biten på en ny hoj.
Fabrikanterna är tyvärr snåla med att fetta in lager. Här behöver man gå över styrlager, svinglager, länkagelager, pinnbultarna för bromsoken (där det sitter en mjuk gummitätning), leden för bromspedalen och hjullager. Se till att tvätta rent lagrena innan du lägger på nytt fett då man bör undvika att blanda olika typ av fetter. Packa in fettet i lagrena, här behöver du inte snåla. Lägg på lite fett eller aluminiumpasta på bultarna för kedjejusterarna, typexempel på bultar som brukar ärja fast.
Något annat som brukar sätta sig är pinnbultarna som håller bromsbeläggen, montera ur och lägg på lite fett eller aluminiumpasta i gängorna. Innan du monterar på hjulen lägg ett tunt lager fett på hjulaxeln.

3. Smörj gaskablar och eventuellt kopplingswire om du inte har hydraulkoppling. Använd tunn smörjolja typ WD40.

4. Kolla nivån på kylarvätskan. Som regel bör kylarvätskan bytas vartannat år. Vet du inte när det är gjort senast, byt.

5. Byt olja och på fyrtaktarna oljefilter. På en ny hoj bör du byta efter max några timmars körning då oljan kommer innehålla en del spån som uppkommer med att nya delar slits in. På en begagnad cykel är det inte dumt att byta oljan direkt efter köpet om du är osäker på när den byttes senast.

6. Använd loctite på delar som lätt vibrerar loss. Exempel på detta är kickbulten, upphängning för ljuddämparen, bultar för motorupphängningen.

7. På en ny hoj, var noga med att hålla extra koll på ekrarna. Ekrarna kommer sätta sig under de första timmarnas körning och det är viktigt att efter varje körning gå över de och spänna de som behövs.

8. Något som tyvärr ofta är av undermålig kvalité på nya hojar är kedjan. Jag rekommenderar att byta ut kedjan direkt till en o-ringskedja, om det inte redan sitter det på. Om du väljer att köra med standardkedjan, kolla kedjespänning efter varje körning.

9. Kolla lufttrycket i däcken. 0,9 – 1,0 kg är rekommenderat.

Genom att gå över cykeln på detta vis så har du inte bara lärt känna din nya hoj. Du sparar även pengar och onödigt slitage.

Ska du köpa en begagnad hoj? Glöm då inte att läsa igenom våra begagnattips.


Kommentarer

Denna funktion är inte tillgänglig för denna sida.

Kommentarer är avstängt.

« « Film: Novemberkåsan 1991-2005, GGN 1987, 89 | Begagnattips » »